Lär dig mer om dina kunder via marknadsundersökningar
När man säljer en vara eller tjänst behöver man lära känna sina kunder. Inte så att man behöver känna dem personligen. Men man behöver förstå vilka de är och vad de vill ha. Kvalificerade gissningar kan träffa rätt om man har tur, men tänk om kunderna inte alls tänker på samma sätt som man har antagit. Tänk om de tycker annorlunda än du, vill andra saker än du tror, och behöver något annat än det du har att erbjuda?
Men de köper ju produkterna, tänker du kanske då? Ja, men tänk om de gör det i brist på bättre alternativ. Om det du erbjuder trots allt är det som är närmast kundernas önskemål, då är det kanske inte så konstigt om det säljer bra. Men betyder det nödvändigtvis att produkterna är exakt så som kunderna helst skulle vilja ha dem? Det kan du bara veta helt säkert om du faktiskt frågar kunderna.
Hur tar man reda på vad kunderna vill ha?
Genom marknadsundersökningar kan man få veta mer om vad kunder tycker och vad de vill ha. Marknadsundersökningar kan genomföras på olika sätt. Vilken metod man väljer kan bero på vad man är ute efter att få veta. Önskar man svar från en stor mängd kunder kan en enkätundersökning passa bra. Vill man istället ha mer utförliga svar från några få kanske en fokusgrupp vore bättre.
Om man inte är så insatt i hur marknadsundersökningar genomförs kan det vara svårt att veta hur man ska gå tillväga. Vilken metod är egentligen bäst för ens behov? Har man svårt att avgöra det själv kan det vara bra att få hjälp från någon som är mer erfaren. Då kan man ta hjälp av ett företag som utför marknadsundersökningar. Se till att hitta rätt metod, så kan du lära känna kunderna bättre och ge dem rätt produkter.