Molntjänster en räddning och fallgropar

14 november 2019 admin

Beroende på företag så har GPRD verkligen fått många företag att mer eller mindre ligga i fosterställning och gråta. Molntjänster har också varit en luring när det kommer till GDPR, oavsett om det är telelösningar eller kundregister.  Telelösningar kopplade till molntjänster kan också innehålla registrering av personuppgifter vilket kan vara en liten luring. När du ska välja molnbaserade lösningar se då till att anlita expert som hjälper dig. Du som företagare är alltid ytterst ansvarig för att personuppgifterna som du registrerar följer GDPR.

 

Var noggrann och slipp problem

GDPR har som sagt fått många att bryta ihop. Det som är viktigt att tänka på vid molntjänster och således även molnbaserade telelösningar är just att ha koll på vilka personuppgifter som lagras och vart. Det som är lite speciellt med molntjänster är att det många gånger är många inblandade. Det är ofta så att den som är personuppgiftsbiträde, molntjänstleverantörer har i sin tur underbiträden. Var noga med att se till att det framgår tydligt vilka dessa är och vem som har hand om vilka uppgifter. Tänk också på att det är speciella regler om personuppgifterna lämnar EU. Välj telelösningar genom ett proffs om du inte känner dig riktigt bekväm.

 

 

Fördelen med molnbaserade telelösningar

Det finns många fördelar med molnbaserade telelösningar och kan vara värt GDPR huvudvärken. Det är ekonomiskt fördelaktigt att använda sig av molntjänster och många sparar enorma summor i längden. Mobiliteten frigör också tid. Nu kan medarbetare jobba mer flexibelt och vara mer tillgängliga. Dessutom erbjuder många enkla lösningar genom olika appar för att styra och planera samtal. Det minskar eller tar bort helt behovet av en manuell växel. Dessutom anses molnbaserade lösningar vara mer pålitliga och har mindre driftstörningarna vilket i sig också är både tids- och pengasparande. Det bästa är att kika runt och se vad som passar just ditt företag.

Fler nyheter