Gör en print-kampanj som slår det mesta

07 augusti 2020 jonas olsson

Vem hjälper ditt företag med reklam och marknadsföring? Ibland blir kommunikation med kunder och andra målgrupper lidande eftersom det inte finns någon ansvarig. Självklart är det mycket som är viktigt och som tar din tid, så det underlättar att ha duktiga partners.

Det kan vara i form av en reklambyrå, ett tryckeri, eller en person eller avdelning inhouse. Ett annat problem är att man blir hemmablind och missar uppenbara aktiviteter. Gör något för dina lojala kunder och försök samtidigt fånga nya. Låt dig utmanas av kampanjer som du sett i magasin, på trottoarpratare eller busshållplatser. 

Att känna sin kund

Omtänksamhet är ofta underskattat. Att ligga steget före och veta vad kunderna behöver är en konst. Rutiner och återkommande kampanjer under ett år hjälper till. Självklart har ni anpassat rutinerna utifrån adress, ålder eller andra demografiska skillnader.

Har du för vana att skicka ut programblad, mäklarannonser eller rabattkuponger? Fortsätt med det, men gör det smart och genomtänkt. Gör ett besök på ett Tryckeri i Kalmar och diskutera hur du kan lyfta din höstkampanj med läckra pappersval. Kanske ska du också passa på att ge visitkorten en uppfräschning eller sätta nya dekaler på firmabilarna? 

Obegränsade möjligheter om du vågar

Såklart bör dina budskap vara genomtänkta och texterna lättlästa. Kan du dessutom addera riktigt läckert foto på ett papper av hög kvalitet från tryckeriet, så är mycket vunnet för synintrycket. Men tänk också på lukt, smak och hörsel. Duktiga reklamare brukar nämligen säga att alla sinnen ska stimuleras.

Du vill ju också att kunderna ska komma i rätt stämning. Alla vet vad doften av kanelbullar kan göra, många associerar direkt till Pressbyrån, eller hur? Vilken smak vill du förknippas med? Och ni har väl en signaturmelodi? Det är inte så märkligt som det låter, att ha sin egen playlist på caféet eller i bilhallen är inga konstigheter. 

Fler nyheter