Tredjepartslogistik ger dig möjlighet att fokusera på kunderna 

26 juli 2020 jonas olsson

Har du funderat på hur mycket vi egentligen konsumerar på nätet? E-handeln har vuxit sig enorm under de senaste 20 åren. Större än vad som nästan är möjligt att begripa. Jättar som Amazon och EBay skickar varor över hela världen varje dag. År 2019 var det uppskattningsvis 112 miljoner människor som handlade på Amazon. Och e-handeln blir knappast mindre. Med tanke på hur mycket vi handlar på nätet, även genom svenska företag, måste det finnas oändligt mycket varor i stora lager. Har tanken någonsin slagit dig hur e-handlarna får plats med allt de skeppar ut till kunderna? 

 

När kontoret är för litet 

De flesta e-handlare är ju betydligt mindre än giganten Amazon, men ändå tycks de erbjuda ett stort urval av prylar som aldrig tar slut i lager. Var förvarar de allting egentligen? Många använder sig kanske av tredjepartslogistik, även kallat TPL eller 3PL. Tredjepartslogistik innebär lite som namnet avslöjar, nämligen att en tredje part ansvarar för logistiken. Konkret betyder det att 3PL-aktören ansvarar för lagringen av varorna. Det är lätt att tänka sig att en hel del e-handlare använder sig av en sådan tjänst. De kanske sitter på mindre kontor och behöver en annan plats som kan förvara alla varor i ett kontrollerat lager.  

 

Outsourca leveransen 

Tredjepartslogistik erbjuder dock inte enbart att hålla varorna i lager, utan många använder också 3PL för att outsourca leveransen av varorna. Med andra ord, en e-handlare (eller någon annan handlare för den sakens skull) som använder sig av 3PL gör inte jättemycket själv förutom att ta emot själva beställningarna och hantera kundtjänst. Lager och leverans är helt enkelt outsourcat, kanske för att de behöver det men framför allt för att de kan. Istället kan företagen lägga sin tid på att fortsätta utveckla produkter och koncentrera sig på kunderna. Läs mer om tredjepartslogistik här: https://www.hillmerslogistik.se/tjaenster#3pl 

 

Fler nyheter